Självmedkänsla och prestation

Under nästan hela min uppväxt och en stor del av mitt vuxna liv har mycket av mitt självvärde hängt på hur jag presterat i olika situationer. Hur duktig jag var i skolan, vilka betyg jag fick, hur bra jobb jag gjorde, hur bra vän jag var, hur bra flickvän jag var. Precis allt definierade mitt värde för dagen. Misslyckades jag inom något område var jag värdelös.

Det finns mycket som är problematiskt med att basera hela vårt värde på vår prestation, så kallad prestationsbaserad självkänsla, ändå är det så många av oss idag som lever just på detta sätt. Det vi gör och producerar är viktigare än den vi är och hur vi mår. Vi driver oss själva till utmattning och kan ändå inte sluta prestera. Vi är nämligen beroende av andras bedömningar och bekräftelser för att känna att vi är någon. Samtidigt har vi svårt att lita på andra vilket gör att vi inte riktigt kan ta till oss den positiva feedbacken när den kommer. Varför blir det så här? I detta inlägg tänkte jag skriva lite om självmedkänsla och hur det kommer sig att det kan vara svårt för oss att känna värme och omtanke för oss själva.

Grunden till vår självmedkänsla, det vill säga vår förmåga att ta hand om oss själva även när vi har det svårt, börjar läggas redan i våra första år i livet. Växer vi upp i en kärleksfull hemmiljö där vi blir sedda, omhändertagna i våra behov, blir lyssnade på och får hjälp att förstå och uttrycka våra känslor, utvecklar vi en trygghet i oss själva. Denna trygghet bidrar till att vi får lättare både att lita på vår egen förmåga men också lita på andra och be om hjälp när det behövs. Den leder även till att vi känner större omtanke och kärlek till oss själva även i situationer då vi upplever motgångar och misslyckanden. Med andra ord har vi utvecklat en förmåga till självmedkänsla.

Om vi istället växer upp i relationer där vi blir ignorerade, avvisade, kritiserade eller på andra sätt kränks fysiskt eller psykiskt kommer vi inte bara få svårare att lita på andra utan även svårare att lita på oss själva. Ovanan att bli omhändertagen på ett kärleksfullt sätt gör det också svårt för oss att ta hand om oss själva när vi behöver det som mest. Vi blir istället väldigt bra på att ignorera, avvisa eller kritisera oss själva. Den inre otryggheten leder även till att vi tvivlar på oss själva och känner att vi inte duger som vi är. Med en sådan uppväxtsituation är det därmed svårt att utveckla en stabil självmedkänsla.

Vår självmedkänsla går dock att påverka och utveckla under hela livet, både genom hur vi blir bemötta och hur vi bemöter oss själva. Det går att träna upp vår förmåga att bli mer medkännande mot oss själva, oavsett hur våra tidiga relationer har sett ut. Vi måste dock kontinuerligt ge självmedkänslan näring genom att lyssna på våra behov, våga känna och uttrycka våra känslor, sätta gränser och vara rädda om oss själva, för att självmedkänslan ska frodas. Om vi slutar, så kommer även självmedkänslan minska med tiden, också det oavsett utgångspunkt.

För att återkomma till där vi började så är det lätt, vid en bristande självmedkänsla, att ta till metoder för att vi ska slippa känna oss så dåliga eller osäkra. Att prestera är en effektiv, om än både krävande och kortsiktig, sådan metod, som vi också kan använda på väldigt många områden i vårt liv. Vi kan inte bara prestera i skolan eller på jobbet, vi kan prestera hemma, bland vänner och i våra kärleksrelationer. Vi kan prestera på gymmet, i löpspåret, när vi lagar mat, när vi äter eller inte äter, när vi festar, när vi är på semester och när vi ägnar oss åt våra intressen. Vi kan till och med prestera hemma i soffan genom att i social media visa upp sidor av oss och händelser i våra liv som vi vill att andra ska bekräfta och gilla. Det tar aldrig slut.  

Jag vill med denna text väcka en tanke hos alla er som precis som jag har ägnat eller ägnar större delen av er tid till att vara duktiga och vända er ut och in för alla andras räkning utom er egen. Det finns andra sätt att börja tycka om oss själva. Det finns andra mer skonsamma sätt att börja känna att vi är värdefulla och viktiga att tas om hand. Att bli utbränd av överprestation är inte ett av dem. En bra självmedkänsla går att träna upp och det är aldrig för sent, oavsett vart vi kommer ifrån och vilka erfarenheter vi har.

Känner du igen dig i texten ovan? Vill du ha hjälp att stärka din egen självmedkänsla? Skriv en kommentar här nedanför eller ta kontakt via kontaktformuläret på min hemsida jennyknusson.se.

Jag hoppas att du får en fin vecka!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *